دلایل سرقت و راه ها جلوگیری
نوشته شده توسط : bnbgate

دزدی همیشه  برداشتن وسیله ارزشمند از کسی نیست . به عقیده روان شناسان ( همین که وسیله ای را بی اجازه صاحبش برمی داریم ، دزدی محسوب می شود ) و بیشتر دزدی ها اثر و نتیجه روش های تربیتی نامناسب والدین و یا شرایط بد محیطی می باشد .که ادامه یافتن  این رفتار در بزرگ سالی و تبدیل آن به نوعی ناهنجاری اخلاقی وعملکردی است .

از دزدی تعریف های متفاوتی بیان می شود اما در نگاه روان شناسی دزدی چیست ؟

دزدی در تعریف عام ، برداشتن وسیله های دیگران بدون اجازه آنهاست . در روان شناسی از لفظ (اختلال کنترل تکانه ) یعنی بی ارادی بعضی افراد برای دزدی است .

ریشه های دزدی چیست ؟ یعنی نیاز به دزدی چطور شکل می گیرد ؟

عواملی که در نهایت به دزدی منجرمی شوند از دیدگاه روان شناسی به2 دسته تقسیم می شوند .

بخش اول عوامل مربوط به نیاز های اجتماعی ، اقتصادی و … است که فرد با دزی سعی در رفع و جبران آن نیاز دارد .

بخش دوم که شرایطی بدون نیاز اقتصادی و اجتماعی اتفاق می افتد به روندی مربوط می شود که طی آن فرد دزدی کننده احساس هیجان و لذت می کنند در واقع دزدی یک جریان لذت بخش است . که ریشه آن در کمبود تفریحات سالم است که این افراد به سمت تفریحات ناسالم می روند .

خصوصیات رفتاری تربیتی خانواده ها چقدر تاثیر گذار است؟

این عوامل در این خصوص بسیار مهم هستند .به طور مثال خانواده های که با رفتار طرد کننده یعنی گروهی که محبت کافی به فرزندانشان  ندارند ، با آنها صمیمی نمی شوند ، کودک نسبت به انها حس نزدیکی ندارد ، جز عوامل بروز دزدی در کودک هستند همچنین طلاق ، تک والد بودن به هر دلیل ، استبداد رفتاری والدین در برخورد با کودک و نوجوان کمبود محبت به دلایل گوناگون از جمله شخصیت والدین ، تعداد زیاد فرزندان ، مشکلات اقتصادی خانواده ، سطح فرهنگ و نوع نگرش آنها ، الگوی نادرست تربیت کودک و… میتواند عامل شروع دزدی باشد دیدن دزدی از طرف افراد خانواده نداشتن حس ناهنجاری دزدی از طرف خانواده  البته باید توجه کرد این عوامل تنها به رفتار خانواده مربوط نمی شود  و بقیه شرایط را در برنمی گیرد .

عوامل محیطی چگونه اند ؟

خب زمانی که کودک در خانواده فقیر روبه رو باشد امکان دزدی دارد . باید به این موضوع دقت کنید که همان طور که خانواده اولین محل آموزش ، فراگیری و تربیت پذیری و آماده شدن کودک برای ورود به جامعه است . اولین محل پایگاه برای دریافت و رفع  نیازها  هم محسوب می شود .کودک توقع دارد نیاز های روانی و معنوی ، مالی و . . . خود را از سوی خانواده بر طرف کند وقتی این اتفاق نیفتد با تبعیض و نوع دیگر زندگی همسالان هم رو به رو می شودو بعضی از افراذ سعی می کند با دزدی این اختلاف را حل کنند که آن وقت امکان بروز رفتار ناهنجار دارد .

مطالب فوق بخشی از دلایل سرقت و دزدی بود امیدواریم در آینده به بخشهای دیگر از این آسیب بزرگ اجتماعی بپردازیم .

ولی راه های هم است که باعث ترس می شود ترس از دستگیری و رفتن ابرو مسایل دیگر  که  باعث کم شدن سرقت می شود در جامعه می شود  حضور پلیس ، بودن دوربین های مدار بسته در شهر و مراکز خرید و مراکزی که جرم خیز می باشد  و بودن انواع مختلف دزدگیر های ، که تحقیقات در کشور های اروپایی و امریکای نشان داده است  وجود گیت های ضد سرقت در هایپرمارکت ها آمار سرقت آنها را تا 70 درصد پایین آورده است یا نصب دزدگیر لباس در لباس فروشی تا 95 درصد از آمار سرقت می کاهد یا با نصب دزدگیر فروشگاهی در لوازم آرایش و یا بهداشتی تا 90 درصد می توان از سرقت کم کرد .

سرقت به هر دلیل و علتی باشد با استفاده از وسایلی  که حالا با پیشرفت علم بسیار کار امد و دقیق هستند باید مانع آن شوییم .





:: برچسب‌ها: گیت_فروشگاهی_بی_ان_بی،گیت_فروشگاهی،تگ،لیبل،دزدگیر،بارکد،تگ_لباس،دزدگیر_فروشگاه،عینک،دزدگیر_عینک،دزدگیر_فروشگاه،دزدگیر_مغازه،دزدگیر_فروشگاهی ,
:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: